ndahayogilbert

ΖΙΛΜΠΕΡ ΝΝΤΑΧΑΓΙΟ [review in Greek]

In IN THE NEWS on August 17, 2011 at 5:34 am

ΖΙΛΜΠΕΡ ΝΝΤΑΧΑΓΙΟ
ΤΟ ΜΕΡΙΔΙΟ ΤΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ
ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ

Ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ δεν γιορτάζει μόνο την τέχνη του κινηματογράφου, παρέχει επίσης ένα περιβάλλον σύνδεσης των δημιουργών με ένα ακροατήριο και των ταινιών με διαφορετικές κοινότητες. Το 2007, άρχισα να επισκέπτομαι τα φεστιβάλ για να παρουσιάσω το πρώτο μικρού μήκους φιλμ μου «Σημάδια ημερών μου», μια ιστορία αγάπης στα χρόνια του ιού HIV/AIDS που διαδραματίζεται στο Κιγκάλι, την πρωτεύουσα της Ρουάντα. Οι ταινίες μου αρχίζουν πάντα με ποίηση και μια ερώτηση.

Από το 1994, συνεργεία του Χόλιγουντ και άλλων ξένων μίντια και δημιουργοί ταινιών έχουν κάνει περίπου 200 ντοκιμαντέρ και ταινίες μυθοπλασίας για τη γενοκτονία της Ρουάντα. Για μένα, έναν τοπικό κινηματο- γραφικό παραγωγό, ο τρόπος που βλέπω όλο αυτό είναι απλός: «έρχονται, κινηματο- γραφούν, και φεύγουν.» Για μια χώρα όπου η τηλεόραση είναι μόνο 15 χρονών, είναι σχεδόν αδύνατο για ένα αληθινό πολίτη της Ρουάντα να κάνει μια ταινία. Έχουμε μόνο ένα τηλεοπτικό κανάλι, καμία κινηματο- γραφική σχολή, καθόλου εξοπλισμό. Δεν υπάρχουν προγράμματα χρηματοδότησης ταινιών. Άλλες αφρικανικές χώρες αντιμετωπίζουν την ίδια μοίρα.

Υπάρχει μια παροιμία της Ρουάντα που λέει, “Umugabo arigira yakwibura agapfa” («ένας άνθρωπος που δεν μπορεί να βρει τον εαυτό του, πεθαίνει»). Σε αυτόν τον περασμένο αιώνα, η νεολαία παραιτήθηκε από την κατοχή ενός παθητι-κού ρόλου στην παγκόσμια αρένα πάνω σε διεθνή ζητήματα. Πόσο καιρό η Αφρική θα περιμένει; Πότε τα πράγματα πρόκειται να αλλάξουν; Ενώ περίμενα για την αλλαγή, άλλοι νέοι όπως εγώ περίμεναν μαζί μου. Αποφασίσαμε μαζί να αντιστρέψουμε την τάση. Ελπίζουμε να αναπτύξουμε τη χώρα μας, να αποτελέσουμε κομμάτι του μέλλο-ντος μέσω της αφήγησής μας.
Μαθαίνουμε την τέχνη του κινηματογρά- φου χωρίς θεωρία, τη μαθαίνουμε απλά γυρίζοντας ταινίες. Μερικές φορές είμαστε σε θέση να προσκαλέσουμε τους δημιουργούς ταινιών για να κάνουν ένα εργαστήριο πάνω στην κινηματογραφική τεχνική στη Ρουάντα. Στο τέλος του εργαστηρίου, παράγουμε ένα ή δύο μικρού μήκους φιλμάκια. Ηεμπειρία εκμάθησης είναι πάντα φανταστική και αυτό με οδήγησε να δημιουργήσω,το 2006, την εταιρία NDAHAYO FILMS, για να διευκολύνω τα γυρίσματα στη Ρουάντα και να συνδέσω τη νεολαία της Ρουάντα με τους καθιερωμένους δημιουργούς ταινιών. Συνεισφέροντας την εμπειρία μας, μαθαίνουμε, και αναπτύσσουμε τους νέους τρόπους να αφηγηθούμε τις ιστορίες μας.
Όσο σημαντικός είναι ο κινηματογράφος για μένα, υπάρχει μια άλλη πτυχή του έργου της ζωής μου που είναι μαζί πιο προσωπική και σημαντική. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει κανένα μεγαλύτερο έγκλημα ενάντια στην ανθρωπότητα από τη γενοκτονία. Αισθάνομαι έντονα ότι κάθε μέλος της παγκόσμιας κοινότητας έχει μια ηθική ευθύνη να αποτρέψει τέτοια εγκλήματα και να εξαλείψει τις συνθήκες στις οποίες εκτρέφονται. Δεν μπορώ να αλλάξω τη διεθνή κοινότητα και τα Ηνωμένα Έθνη αλλά πιστεύω ότι η ταινία Πίσω απ’ αυτό το Μοναστήρι μπορεί να αγγίξει τις καρδιές του
καθένα ατομικά και να τις αλλάξει. Μαζί, μπορούμε να κάνουμε μια αλλαγή. Δεν μπορούμε να ανατρέψουμε τα ιστορικά. λάθη αλλά μπορούμε να βοηθήσουμε να τα αποτρέψουμε μέσω της εκπαίδευσης.
Τα οστά επιδιορθώνονται και τα χτυπήματα επουλώνονται. Αλλά τι γίνεται με την ψυχή ενός ατόμου; Η επούλωση είναι μια εσωτερική διαδικασία μέσω της οποίας ένα πρόσωπο γίνεται ολόκληρο άλλη μια φορά. Η δημιουργικότητα λειτουργεί ως μια διέξοδος για όλα αυτά που είναι κλειδωμένα μέσα και μπορεί να τελειώσει το βασανιστήριο του σιωπηλού πόνου. Η ευχαρίστη ση και η συγκίνηση της δημιουργικότητας πρέπει να εξερευνηθούν χωρίς το φόβο της κρίσης ή της άδικης ενοχής. Καθώς λέει το ρητό της ανατολικής Αφρικής, δεν χρειάζεται μια ολόκληρη ημέρα για να αναγνωρίσει κανείς το φως του ήλιου.

Οι Αφρικανοί μαθαίνουν πώς ναπαραγάγουν τις ταινίες που έχουν σημασία γι’ αυτούς. Μπορεί να είναι μια ιστορία σχετικά με τη βία των φύλων ή τη μαγεία στη γειτονιά. Για τις τελευταίες δύο δεκαετίες, η Νιγηρία έχει παρουσιάσει θαυμάσιες ευκαιρίες για τους ξένους επενδυτές. Με την ψηφιακή τεχνολογία, έχει καταστεί δυνατό να ενισχυθεί η δημιουργικότητα, βλέποντας αναδυόμενους αφρικανούς παραγωγούς ταινιών που θα θυσίαζαν την ποιότητα χάριν της καταγραφής της καθημερινής ζωής στην Αφρική. Ο πολιτισμός του κινηματογράφου έχει εισαχθεί ήδη σε μερικές απομακρυσμένες αφρικανικές περιοχές όπου δεν υπάρχει ούτε ηλεκτρισμός, αλλά η νεολαία μεγαλώνει με τη λαχτάρα να συμμετέχει σε αυτόν τον ανεπαρκώς αξιοποιημένο τομέα της ψυχαγωγίας.

Η Αφρική και η Ρουάντα ιδιαίτερα έχουν πλούσιες σύνθετες ιστορίες και πολιτιστικές εμπειρίες, με μια τεράστια δυναμική για τη μεγάλη οθόνη. Οι αφρικανοί παραγωγοί ταινιών και πρωτοπόροι πρέπει καλλιερ γήσουν το έδαφος και να επιτρέψουν στα παιδιά της Αφρικής να μεταλαμπαδεύσουν το φως. Μελλοντικά αστέρια θα λάμψουν στις γιγαντιαίες οθόνες και θα συνδέσουν τις αφρικανικές ιστορίες με τον υπόλοιπο
κόσμο. Ας παρουσιάσουμε το μερίδιο της Αφρικής στη μεγάλη οθόνη.

* Ο Ζιλμπέρ Ννταχάγιο, που γράφει στο Πρώτο
Πλάνο, είναι Αφρικανός κινηματογραφικός παραγω-
γός και ο σκηνοθέτης των βραβευμένων ντοκιμαντέρ
«Πίσω από αυτό το μοναστήρι» (2008, 120’) και
«Σημάδια των ημερών μου» (2006, 32’).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: